Søg i denne blog

tirsdag den 19. juli 2022

9 etape Norge fra nord til syd.

 En dag med mange uforglemmelige oplevelser og forskrækkelser. En af de ting dagen ikke vil blive glemt for er at det stortest har regnet fra jeg kørte kl. 6:30 til jeg ankom til Grong Gård Gjestegiveri kl. 20:20, det har været en strålende dag og hvor kan man dog blive glad for at en MC tøj er af en kvalitet der kan holde vand ude.

Dagen i dag var også dagen hvor jeg va med 6 færger for at køre de 690 km. som dagens etape blev på, 2 af færgerne tager en 1 time om overfarten, medens de 4 resterende er ca. 20 minutter om hver overfart. Den ene af færgerne er en el-færge, så selvfølgelig skal den lades op i 35 minutter lige da jeg skal med, men det er jo nok en betingelse og et forhold vi kommer til at se mere til.

På dagens rute langs vej 17, skal jeg også krydse svartid tunnelen der er 8 km lang og der efter køre forbi Svartisen, Norges næststørste permanent is bræ. Ruten byder på mange sving, op og nedstigninger, samt ind og ud lange mange ag de norske fjorde.

 På en af færgeoverfarterne kommer jeg til at se på mit bagdæk, og må konstatere at der ikke mere mønster tilbage, så i morgen er der en opgave med at finde et nyt bagdæk og fordæk, ikke den bedste kombination i regnvejr. Da jeg kørte hjemme fra er jag af den opfattelse at dækkene sagtens kunne klare turen, men skulle skiftes efter hjemkomst. Jeg må blot konstatere at at de norske vestkyst veje er dækspisere.



Et godt slidt bagdæk

Fordækket er kun lige lovlig med de 1 mm.


På vejen passerer jeg også et mindesmærke over en sunken britisk u-båd fra 2 verdenskrig.







Ingen kommentarer: