Søg i denne blog

søndag den 17. juli 2022

7 etape Norge fra nord til syd

 I dag startede jeg ikke så tidlig, kørte fra hytten kl 8:30 til Narvik for at se krigs museet. Der er ingen grund til at starte tidligere hvis man skal ind og se noget, i Norge åbner alting først kl 10:00, jeg ved ikke hvorfor det er sådan. Det interessante ved Narvik er ikke så meget krigen, men hvilken betydning denne dengang lille by havde for anden verdenskrig, med udskibning af Svensk jernmalm til den tyske krigsmaskine. Tyskerne anlagde en jernbane fra Kiruna’s malm brud gennem bjergene på det smalleste sted i Norge til Narvik for herfra at udskibe jernmalmen. Formentlig årsagen til at Norge blev invaderet, for at sikre jernmalms forsyningerne til Tyskerne.

Der udskibes stadig jernmalm fra Narvik

Efter besøget på museet besluttende jeg at Lofoten ned til Moskenes, hvor færgen til Bodø afgår fra, for at tage den i morgen. Køreturen ned gennem Lofoten er nok noget af det mest spændende natur jeg har oplevet, med de nøgne forvitrede skarpe bjerge, jeg vil endda gå så vidt at sige det er kønnere end Færøerne ( ar på højde med), det er utrolig hvordanvejr og vind har kunne forme og påvirke de hårde bjerge, med skyerne hængende undet toppen.



Vejene er snoede, med stor højdeforskel og varierende vrede fra at der er god plads til det kun er en bil der kan passere, andre steder er øerne forbundet med lange høje broer. Inden jeg kører mod Lofoten skal der lige tankes, det sker i Bjerkvik, medens jeg står og tanker kommer en oldtimer bokser MC med en Bender sidevogn trillende ind på tanken, hov det er ikke en BMW det må undersøges nærmere. Det er et ældre tysk ægtepar der er på ferie, med mutti i sidevognen, som er en 600 cc Zundapp, produceret efter anden verdenskrig til civil brug, pænt gennem restaureret.



De 270 km. som turen fra Narvik til Lofoten sydlige ende tager 6 timer (med pauser) og da jeg kommer til Moskenes er færgen fra Bodø lige ankommet, så hvad var mere naturlig end at tage med over på den anden side og så finde en hytte for natten. Det bliver nu til 2, for i morgen søndag bliver hvile dag, med en udflugt i det lokale område ved Saltstraumen.




Ingen kommentarer: