Søg i denne blog

onsdag den 13. juli 2022

4 etape på Nordkap turen 2022

 I dag var så dagen hvor jeg krydsede polarcirklen, Finland fra Sverige til Norge, noget jeg ikke har prøvet før. Jeg kørte fra Camp Ladrike kl.7.30 op af E4 til Töre, for derefter at fortsætte af E10. Man kan sige hvad man vil, men Sverige har nu også charme med de mange søer og meget brede floder, jeg krydser en af de mere kendte lakse floder Bydske, meget imponerende, men stadig stor i forhold til danske forhold. 


Symbol på at polarcirklen krydses


Men mest er Sverige bløde bakker med lige veje og træt på begge sider, i Örebro Kalix fortsættes af vej 392 til Pajala, hvor jeg tager vej 403 og derefter E8 og 93 som senere bliver til E45. Jeg krydser grænsen til Finland uden nogen former for pas eller toldkontrol, jeg får tanket på den finske side af grænsen, det er lidt af en udfordring med sproget, men tilsidesat lykkedes det at få tanket for 20€, her skal man forudbestemme hvor meget man vil tanke for, ikke fordi man betaler mere hvis det ikke kan være for beløbet i tanken. Jeg tror det er et spørgsmål om at sikre der er dækning på kreditkortet.

I Finland er der advarsler over atl om at der kan være rensdyr på vejen og det må man side der er, men det er ikke altid mulig at tage et billede når der er trafik eller at dyrene vil  blive stående medens man får kameraet frem. Jeg er lidt imponeret af hvor meget bedre vejene er i Finland end i Sverige og Norge oppe i højderne. De Norske  og Svenske veje er meget humblede og med brede fuger man skak tage sig i agt for. Midt i Finland besluttede min GPS pludselig kun at ville vise meget svag styrke i skærmen, så nu var gode råd dyre, men heldig vis har man jo så en Iphone med navigation, som kunne løse noget af opgaven.

Dagens rute blev på 741 km. Og 9 timer i sadlen med pauser.







Jeg glemte at nævne at en af grundene hvorfor jeg presser på med at komme til Nordkap er at vejret er Extreme godt efter Norske forhold, klart, 24 grader med få skyer og selvfølgelig fik jeg også et par lokale regnbyger ca. 100 km. før Alta, men det hører sig til.


1 kommentar:

Anonym sagde ...

Super godt kørt 👍👍👍