Søg i denne blog

søndag den 17. juli 2022

8 etape Norge fra nord til syd er en hvile dag

 Jeg har beslutter at dagen i dag skal bruges til afslapning og restitution, mit højre knæ har haft nogle hårde dage og rent mental har jeg også brug for at tænke lidt over alle de oplevelser og synsindtryk jeg har fra de seneste dage.

Det er svært at gøre op hvad der har gjort mest, jeg vil ikke sige størst indtryk på mig, men hvis vi starter fra søndag, hvor jeg tog afsked med Shadow klub kammeraterne på Sydhavsøerneøernes MC Camp er der ikke meget andet at skrive om de første 2 etaper end at jeg måtte have nye støvler og det generelt blot var at nå frem til de bestilte AIRBNB. 

3 etape er blot en transport etape op gennem Sverige.

4 etape syntes jeg gav nogle interessante observationer, som hvorfor ligger der ingen (eller meget lidt) grus i svingene i Sverige, Finland og Norge. Jeg konkluderer at det er fordi, selv bilister har stor respekt for at benytte arealerne udenfor asfalten, så de trækker ikke sten og sand ind på vejen. Det er også interesant at man, selv om der køres næsten direkte nord kommer man igennem 3 nordiske lande.

Nordkap er Nordkap, lidt af en pengemaskine, du betaler for at komme ind på parkering, for at komme ind i bygningen med café og souvenirs, ja, ja der var også en meget sparsom udstilling og film fremvisning af årstiderne på Nordkap, men til 310 nkk. Så er det også betalt. En observation jeg også gjorde er at Norge er ved at nedlægge noget af det mest spændende MC vej de har, hvilket jeg fik bekræftet af min nabo her på campingpladsen, en nordmand er var på Nordkap i 2007 i bil, som nu gentager turen på MC. Det er bemærkelsesværdig hvor meget vej udretning og tunnel gennemføringer der etableres, som min nabo konstaterer er der fra 2007 til nu forsvundet meget interesant MC vej rundt langs fjordene, som nu blot er blevet til lige lidt kedelige vejstrækninger med en flot udsigt.

Det der ind til nu har gjort størst indtryk er nok Lofoten, denne barske natur, som er så påvirket af naturkræfter så det i den grad har skabt sit helt eget miljø og udtryk. Hvis man ikke vil sejle til Færøerne for at opleve hvor barsk vejr og vind kan være på at forme bjerge ( jeg ved godt nordmændene kalder det fjeld) kan Lofoten være et godt, måske bedre alternativ der kunne overvejes.

I dag er den rigtige dag at holde hvil på der skal blive dagsregn og det ser ud til at være startet allerede. Men senere klarede det op, så jeg kunne godt have kørt videre, men jeg tror mit højre ben har godt af en hvile dag her på Camp Saltstraumen-Elvegård. Saltstraumen (saltstrømmen) er en naturlig forhindring, indsnævring for havvandet til at komme ind i en stor inder fjord, som gør at når tidevandet skal ud og ind opstår der en havstrøm der løber med op til 10 knob. Et yndet sted for fisk og lystfiskere at være, begge får maden serveret til døren.





Ingen kommentarer: