Søg i denne blog

fredag den 15. juli 2022

6 etape af Nordkap turen 2022

 Jeg har overvejet at døbe turen om fra Nordkap turen 2022, til at resten skal hede Nordkap til Sandenes fyr 2022. Sandenes fyr er Norges sydligste punkt og skulle også være et besøg værd, men det klares jo ikke på en dag.

I dag kørte jeg fra hytten i Olderfjord kl.6:30 med mål i Skibotn, men der var jeg jo kl. 12:30, så jeg fortsatte. Natten til fredag havde det regnet kraftigt, men det var klaret op til morgen, så jeg fik hurtig pakket cyklen og kom afsted. I hytten ved siden af min er der indkvarteret en tysker fra München, som fredag skal til Nordkap. Vi havde en hyggelig snak aftenen før om motorcykler, selv om hans viden var begrænset, det han gik mest op i va at hans nye Honda havde automatgear.



Det med at det klarede op er nok en sandhed med modifikationer, i højderne først på turen føltes det som om man kørte mere eller mindre i skyerne, der var ikke ret langt til loftet. Senere de sidste 2 timer før jeg fandt en hytte regnede det konstant, ikke kraftig men jævnt og så faldt temperaturen fra 16 grader til 10, så det forstærkede blot lysten til en varm hytte i stedet for et vådt telt. Jeg fik en hytte på Forseng Camping, en fin hytte, men der var selvfølgelig ikke sat varme på, så mit gasblus måtte i brug.

I morgen ser det ud til at vejret klarer op, med meget lid regn. Turen går til Moskenes på Lofoten en tur på 370 km, så må vi se om det bliver i telt eller hytte.



Dagens tur fra Olderfjord og til Fosseng blev på 517 km. Hel vejen langs Norges kyster og fjorde en maget flot tur med mange sving og stigninger, men Nok noget der snart er forbi. Mange steder på strækningen er der vejarbejder igen med at lave tunneller gennem bjergene i stedet for vejen følger kystlinjen og bjergsiderne, samtidig med. At vejen føres uden om mange af de små byer og bliver rettet ud til lige strækninger. Så hvis man vil nå at opleve det jeg har oplevet i dag og ikke ønsker at køre til Alperne, skal man nok overvejer at køre E6 ruten fraGrong og til Alta inden for de næste par år.



Ingen kommentarer: