Søg i denne blog

fredag den 29. juli 2016

Man kunne næsten håbe på en lovændring

Er der andre motorcyklister der oplever samme stigende udfordringer, når man færdes på det danske vejnet, det er ikke et problem med hullede veje jeg hentyder til, hvilket også kan være en udfordring.
Det jeg hentyder til er de nye bilers belysning og bilisternes manglende evne til at huske at tænde nærlyset, ved nedsat sigtbarhed.
Det generer mig lidt når nyhederne frem stiller motorcyklister, som mennesker der køre for stærkt og uansvarlige trafikanter, hvor jeg mener at en del af udfordringerne ved at færdes i trafikken kunne gøres mere sikkert ved at lave en lov ændring, hvor det er lovpligtig at køre med nærlys og baglys altid.
Mange af nyere biler også lastbiler, har et så svagt og småt kørelys i fronten, så er lygterne blot en smule tilsmudsede og sigtbarheden blot en smule nedsat, er det umulig at opdage modkørende før i sidste øjeblik. Jeg kører dagligt mellem Vejle og flere destinationer i midtjylland, på både motorvej og landevej, og oplever jævnligt det gib det giver når der pludselig dukker en modkørende bil op, ud af ingenting. det samme oplever jeg ofte i let regnvejr, hvor man kommer bag til en bil med nedsat fart uden baglyset tændt, men det er med til at skærpe ens reaktionsevne, hvis det er det der er formålet med den gældende lovgivning. Er der andre der er af samme holdning, så kommenter dette indlæg, eller skriv til ministeren for Transport- og Bygningsministeriet Hans Christian Schmidt, trm@trm.dk.

Ingen kommentarer: