Søg i denne blog

torsdag den 26. maj 2016

MC dæk og slitage

Hvilke dæk skal man vælge til sin MC, jaaaa det kommer an på hvem man er og hvilken MC man kører. Er man til fart og mange sving, er der dæk specielt designet til det, det er ikke det område jeg vil give min viden om. Jeg har selv nogle forskellige typer MC, spændende fra veteran cykler til touring og chopper MC, hvilket gør at jeg træffer forskellige valg. Til veterancyklerne vælger jeg tit et meget traditionelt radial dæk, sidste fra Metzler, da det typisk ikke er fart og udfordrende kørsel der er målet når de bliver luftet, jeg kører højst ca. 1000 km pr. år på dem. Så årsagen til at jeg skifter dæk på veterancyklerne er typisk af hensyn til dækkets alder  og ikke slitage. På chopperen en Honda Shadow VT 1100 C kører jeg for tiden på Bridgstone G702 i bag, som har vist sig at have et godt vejgreb og rimelig med km., jeg kører ca 15000 km. på et bagdæk. På forhjulet har jeg lige monteret et Bridgestone G 721 F, som har vist at det har bedre evne til at bevare vejgrebet i vådtføre, samt jeg føler det bremser bedere. Jeg har tidligere brugt Bridgestone L309, som kunne have en evne til at miste vejgrebet i vådt føre, typisk kørte jeg ca. 12000 km. på et fordæk, det vil vise sig hvad det nye dæk kan køre. Min hverdags MC er en BMW R 1100 R som årligt tilbagelægger ca 20000 km. mellem hjemmet og skiftende arbejdssteder. Jeg har tidligere benyttet BMW's anbefalede Metzler, som har et fantastisk vejgreb på tør vej men kan godt virke en smule glatte i vådt vejr, samt jeg skulle skifte for hver 10000 km. Jeg er på BMWen skiftet til Bridgestone T 30 på baghjulet og T 30 F eller T 30 GT, det har været en god oplevelse, dækket viser sig at være yderst retningsstabil, med gode bremse evner, samt der faktum at jeg nu kører mellem 20000 og 22000 km på et dæk. Jeg har været i dialog med Bridgestones konsulenter, for at få svar på et noget uens slid mønster, de mente at der kunne være flere for hold der kunne være gældende, 1. BMWen er en relativ tung MC fortil, så belastningen i sving og sidevers vibrationer fra bokser motoren belaster fordækket mere end på andre typer MC.



Anbefalingen var at jeg skulle øge dæktrykket med 0,2 - 0,3 psi, hvilket har givet et bedre resultat. Forklaringen er ifølge Bridgestone, at de opgivelser der gives fra MC producenterne er et kompromis mellem blødere kørekomfort og dækkets holdbarhed.

På billederne neden for kan det ses, hvordan et fordæk slides uens, den viste slitage vist på billedet til højer menes at kunne henledes til at jeg havde en defekt affjedring på baghjulet, det skulle kunne have en indvirkning på slitagen på fordækket. Jeg har ikke tidligere hørt om dette, så hvis der er nogle der har lignende erfaringer vil jeg gerne have jeres kommentar.
Til venstre er et eksempel på hvordan Sten kan skade et dæk, det er endnu et bevis på at vi skal se vores dæk efter , når vi kontrollerer dæktrykket.

Dækkene på en MC er nok noget af det der har størst betydning for en motorcyklists sikkerhed. 









Ingen kommentarer: