Søg i denne blog

onsdag den 20. september 2017

Transmissionsfejl på BMW R 1100 R

Så er Bimmeren igen klar til at udfordre de danske landeveje, for et par uger siden kommer jeg ud efter arbejde og skal til at starte hjemturen og bliver opmærksom på at der ligger en oliepøl under baghjulet. Jeg undersøger sagen, det viser sig at være gearolie fra bagtøjet (final Drive), så der er ikke andet for en at ringe efter Falck. BMWen bliver transporteret til Brusk MC i Taulov for at blive undersøgt nærmere, jeg har selvfølgelig lidt bange anelser da der verserer diverse rygter om knækkede kronhjul og hjulnav på visse BMW MC modeller. Jeg går i gang med at eftersøge hvad et andet brugt bagtøj koster forskellige steder i verden, jeg finder et hos Motorworks i England, som jeg tidligere har handlet med uden problemer (den lave pund pris hjælper også).
I mellemtiden har værkstedet fået bagtøjet adskilt, det viser sig at det er det store hoved leje der er stort set gået i opløsning. Værkstedet og jeg undersøger kron og spidshjulet uden at finde tegn på fejl, revner eller slitage. Vi drøfter situationen og bliver enige om at renovere bagtøjet med nye lejer, pakdåser og pakninger, i stedet for at købe et brugt som ingen ved hvor meget har kørt og under hvilke forhold.
En anden begrundelse for at vælge at renovere bagtøjet er at det kun har kørt 120000 km, der er jo mange tilsvarende cykler der har kørt meget mere.

Hvis der er nogle der har et overblik over hvilke modeller der har rygter for at fejle i bagtøjet, må i gerne kommentere dette indlæg, det kunne måske hjælpe andre BMW MC ejere. Jeg har hørt at nogle K 1200 LT modeller kan have et problem.

Ingen kommentarer: