Søg i denne blog

lørdag den 15. oktober 2016

MC sæson 2016

Så MC sæson 2016 ved at være slut, det varer nok ikke længe før vi får den første nattefrost og dermed er det slut med at køre MC. En lille opsummering og lidt afsluttende betragtninger til et meget travl sæson, hvor der er blevet tilbagelagt ca. 20.000 km.

Sæsonen starter som altid med at motorcyklerne skal servicernes og efterses, dette arbejde starter i løbet af vinteren, med at bestille olie, oliefiltre, dæk og evt. dele der skal udskiftes, nogle gange viser nogle fejl sig først når man begynder at køre efter vinterpausen. Det skete i år for min BMW, efter de første ture kunne jeg konstatere at bagerste støddæmper er blevet utæt og skal udskiftes. Jeg beslutter mig til at få fremstillet en specialbygget Öhlin støddæmper hvor lasteevnen kan justeres hydraulisk, det lykkedes imidlertid ikke at få den bygget. Efter 6 uger lykkedes mig at finde en Hagon støddæmper i England med samme muligheder, så 2 uger senere er BMW'en igen kørende, men der er nu gået godt 2 måneder af 2016 sæsonen. Denne sæson er også den hvor BMW'en runder 100.000 km. og måske endda 110.000 km., hvilket vil sige at jeg siden 2013 har tilbagelagt 80.000 km. på den, hvilket jeg vil se frem til at nyde de næste 80.000 km. I denne sæson skulle der også nyt bag og fordæk til, samt sidst på sæsonen kom der nogle elektriske udfordringer med kort og lang lys, som skal løses i løbet af vinteren.

Shadowen måtte overtage sæsonstarten, som startede med et par ture til Viborg og Århus, eneste sæsonstart udskiftning er nyt fordæk, hvor jeg valgte at skifte til et andet mønster fra Bridgestone som forbedrer køre egenskaberne væsentlig. Sæsonen starter med en weekendtur til Echernförde i Nordtyskland, herefter mødes Shadowklubben til en hyggeweekend på Touring Camp i Kolind, med udflugtstur til Mariagerfjord, Randers Graceland, Næste tur er De Zlumrende Zataners jubilæums kristihimmelfarts togt til Bornholm, med forskellige udflugtsture til Hammershus, Gudhjem, Nexø Svaneke Bryghus og en gammel lyttepost som er ændret til et koldkrigsmuseum og udsigts tårn. Herefter er BMW'en køreklar igen og benyttes til de daglige ture til og fra arbejde, Shadowen er dog ikke færdig for i år. I juli er der Shadow Owners Club 15'års jubilæumstræf i Kolding, hvor jeg i den forbindelse skal føre an på en udflugtstur for deltagerne rundt på Nordfyn, hvor vi besøger Røjle Klint, Bogense, Ditlevsdal Bison farm og Lillebæltsbroerne. På denne tur begynder Shadowen at sætte ud på den ene cylinder, det viser sig dog kun at være 2 tændrør der svigter, så det er en simpel reparation. Sidste tur i år på Shadowen går til landsstævne og generalforsamling på Hedebo Camping i Sæby, med udflugtstur til Skagen og Gl. Skagen.

I juni er det Triumphens tur til at blive luftet, jeg tager til Ribe for at følges med min far til Englændertræf i Haderslev, en noget speciel oplevelse at komme ud at køre på en MC fra 1956, med gearskiftet (i Højre side) og bagbremse byttet om, turen foregår i et adstadig tempo på de gamle maskiner. På Vejen hjem besøgte vi et Knallert træf i Fole, så hvis det har ens interesse er det værd at besøge.




Honda CB 400'en hentes først hjem i september, jeg må konstatere at det har sat sit præg på den at blive opstaldet et sted, hvor det kan være lidt fugtig, så jeg har fået en opgave med at polere noget af den blanke aluminium op her i vinter, samt er der nogle greb der skal skiftes, når det er udføre er den ved at være færdig restaureret.








Sidste begivenhed i 2016 er Zatanernes årlige generalforsamling d. 5 november, som i år afholdes hos Ludvig i Fredericia, det bliver sikkert som sædvanlig hyggelig og med beslutning om hvor næste års kristihimmelfarts togt skal gå hen.
Alt i alt har det været en travl sæson med mange gode oplevelser at se tilbage på, samt en der giver masser af energi til en ny MC sæson i 2017.
Til alle vennerne tak for en god 2016 sæson, jeg ser frem til 2017.





Efterårs stemnings billeder 





Ingen kommentarer: