Søg i denne blog

lørdag den 16. september 2023

Speedometer fejl på BMW R1200R LC fra 2018

 En eftermiddag hvor jeg skal hjem fra arbejde konstaterer jef at analog visningen på det elektroniske instrumentpanel på min BMW R1200R ikke virker. Viseren giver kun et lille udslag til va 30 km, hvor den normal giver udslag til toppen hvergang der sættes tænding på, hvilket undrede mig. Jeg indstiller instrumentpanelet så det kan vise hastigheden digitalt, hvilket virker og det betyder også at pulsgiveren på motoren virker og ikke er fejlbehæftet.

Jeg kontakter Xpedit for at høre om det er noget de tidligere har haft erfaring i, men den fejl har de ikke oplevet tidligere, så det aftales at jeg skal komme forbi, så de kan sætte testeren på og se om den viser noget. Som aftalt så gjort, værkstedet kan konstatere efter at have afmonteret speedometret, at det ser ud til at noget i den analoge del har været varm og er smeltet. Så der skal nok et nyt instrument til, hvilket jeg lige vil overveje ud fra at kostprisen for reservedelen er 9000 kr. Jeg undersøger om jeg kan finde et brugt instrument på nettet og skriver også til en tysk forhandler som jeg tidligere har anvendt til service, for at høre om de havde erfaring med den fejl. Men ingen havde set fejlen tidligere.

Den lille kapsel der er smeltet
Jeg beslutter mig til selv at afmontere Instrumentet og forsøge at fejlfinde på det, afmonteringen forløber uden det store besvær, det lader til at BMW har designet det sådan et der kun skal bruges minimal værktøj, så det er meget service venlig. Da instrumentet er afmonteret tager jeg glasset af og kan se at den del der er smeltet er en lille hætte på midten af analog instrumentets viser, som har til opgave at sikre lys ud gennem viseren, så den er mere tydelig i mørke. Kapslen kan umiddelbart fjernes, så jeg monterer instrumentet igen og alt virker som det skal. Nu er gode råd dyre da jeg ikke tror at delen kan skaffes som reservedel, men et lille stykke selvklæbende sort folie kan give samme effekt, so et stykke sort kraftig folie med carbon mønster klippes til og limes på. Instrumenter samles, monteres og til min store glæde virker alt som det skal.


Jeg kommer ved nærmere eftertanket til at tænke på at den dag det gik galt havde min MC været parkeret på parkeringspladsen ved mit arbejde og solen var særlig hår, så noget tyder på at det ikke er varme fra instrumentpanelet der har smeltet den, men vor herres gode solskin. Det er lidt skuffende at BMW anvender materialer på deres MC, som ikke kan tåle den danske sommer, man skulle tro at problemet ville være meget udpræget i syd europa med de varmegrader de har haft i sommeren 2023. Så har du en MC med dette instrument så lad den ikke stå i direkte solskin, det må være konklusionen på denne sag.




Ingen kommentarer: