Søg i denne blog

fredag den 15. september 2023

En Supergod fredag eftermiddag

 Fredag d. 15 oktober skal min datter Sara, Nils og jeg på en eftermiddags tur til Xpedit i Ølgod, for at få opklaret om mit speedometer er total kaput eller om det på nogen måde kan repareres. Sagen er den at for ca. 2 uger siden da jeg kører ud fra arbejde i Odense holder den analoge visnings del af mit speedometer op med at virke og ligemeget hvad jeg gør kommer der ikke liv i det, men den digitale visning på skærmen virker, så det kan ikke være pulsgiveren der er defekt. En anden udfordring er at Sara skal ud at køre på min Honda XBR 500 for første gang efter ikke at have kørt MC i 2 år. Tidligere har hun kørt på min Honda CB 400 Four Super Sport fra 1979 og været meget glad for den.

Honda CB 40 Four Supersport
Honda XBR 500









Dagen starter med at Sara lige skal have gennemgået cyklen, hvor alle betjeningsgreb sidder, det der kunne have gjort mig bekymret er da hun spørger "hvor er det lige koblingen sidder",  jeg ved ikke om det var en spøg eller alvor. Men vi kører afsted og man kan godt se Sara er lidt rusten, men det går hurtig over efter et par km., Nils kører forrest for at vise vej, Sara i midten og jeg bagerst af Høgsholt vej til Fårup sø, op mod Jelling, hvor der selvfølgelig var en ældre dame der ikke kan finde det rigtige gear på den stejle bakke, med det resultat at det gik meget langsomt op gennem svingene, lidt udfordrende på MC. Det klarede Sara strålende, så jo længere vi kørte jo mere lignede hun en erfaren motorcyklist, der ikke tog nogle chancer samt kørte med det fornødne overblik og indenfor de tilladte fartgrænser. Turen til Ølgod forløb uden nogle udfordringer, uplanlagt gå i stå øvelser eller forkerte gear i rundkørsler "godt gået Sara du er klar til en længere tur".

Da vi kommer til Ølgod afmonterer Xpedit speedometret og konstaterer at nogle dele har været varm og er smeltet, så det skal udskiftes, ØV ØV en reservedel til 9000 kr., nu her lige før jeg har overvejet at skifte til den nye model, penge lige ud af vinduet. da jeg spørger om det er en kendt fejl kan værkføreren meddele mig at de ikke har set det før på nogle af BMW MC modellerne, hvilket gør det endnu mere ærgerligt og træls. Men lidt trøst kommer der dog efter at have talt med Rune (en af indehaverne), som kunne meddele mig at han ikke forventede at den nye BMW R1300R vil være klar på markedet før primo 2024 eller forår 2025, da der er tale om en ny model. Da R1250R kom var der mere tale om en motor opgradering men med med R1300XX modellerne er der tale om en helt ny cykel, stellet er af aluminium, med en anden opbygning, så Rune forventede at modellerne ville komme i følgende rækkefølge R1300 GS efterår 2024, R1300 GS Adventure forår 2025, herefter R1300 RT og senere R1300 RS og R1300R, så mine planer går lidt i vasken. Rune forslog mig at købe en R1300 GS i lav ramme, medens jeg stadig har en MC der ikke har gået 100000 km. så det må jeg jo overveje eller at beholde den jeg har som jeg jo egentlig er glad ved.

Tilbage til Sara, meden vi venter får vi en kop kakao og en lille snak om hvordan hun oplevede turen til Ølgod. Citat start "det er fedt, hvor har jeg savnet at køre MC, vi må have nogle flere ture i år" citat slut, det er rart at høre og jeg kunne tydeligt se på hjemturen, hvor vi valgte en rute af mindre veje med flere sving, at Sara var blevet mere dus med Honda'en, selv om det skete at den ikke altid var i det rigtige gear når der skulle sættes i gang, med den gik ikke i stå en eneste gang.

Turen i dag resulterede i at Sara har kørt 3 gange så langt på Honda XBR 500'en som jeg har, så vi må have nogle flere ture sammen, det er hyggelig, Næste tur kunne jo være til Flensborg til Louis for at købe en ny hjelm til hende, den gamle er ved at være lidt slidt og ramponeret, tidens tand har sat sine spor. Ifølge Sara er XBR 500 nemmere at køre og den bremser langt bedre en den gamle CB 400 og den er lettere.

Tak for en god tur til Sara og Nils






Ingen kommentarer: