Søg i denne blog

fredag den 5. maj 2023

Åben brev til ny bestyrelse i MCTC

Efter at have deltaget i dette års generalforsamling d. 29 juni 2023 i Bogense, er jeg efterfølgende kommet til at gruble over hvad var det lige der skete?  jeg er kommet overveje en række ting der skete på generalforsamlingen, som jeg mener den nye bestyrelse bør have fokus på.

Generelt syntes jeg det er beklagelig at 75% af en bestyrelse går af på en gang, i det klubben derved mister en del knowhow om igangværende opgaver, organisatoriske arbejdsgange og eksterne og interne kontakter, hvilket det kan tage noget tid at genopbygge. Et af de forhold jeg har undret mig over er hvorfor bestyrelsesformanden i sin beretning ikke kommer ind på hvilken holdninger bestyrelsen har til det emne som det var tydelig lå mange medlemmer på sinde, Hvad skal der ske med MC Touring Campen. Det var for sent at formanden under eventuelt melder ud at hun ikke var indstillet på at afhænde Campen, samtidig med at hun udtaler at hendes fokus område havde været på det politiske arbejde.

Med hensyn til udmeldingen på Campen's hjemmeside "MC Touring Campen vil være lukket i Sæson 2023", jeg kan se teksten efterfølgende er blevet tilrettet så den er mere i overensstemmelse med bestyrelsens beslutning i bestyrelsesmødereferatet. Det er yderst uheldig hvis der ikke er overensstemmelse med udmeldinger på diverse hjemmesider og de beslutninger der tages, i bestyrelsen det er med til at give dårlig stemning og utilfredshed blandt medlemmerne.

Et godt eksempel på hvordan det at kommunikere klart og tydelig var da redaktøren redegjorde for forholdene om de ændringer der er sket med bladet, jeg var selv en af de medlemmer der ikke har været begejstret for det nye bladformat og papir kvalitet, men efter redaktørens gennemgang giver det god mening at det har været nødvendig med fornyelse af bladets format og måden den blev håndteret på.

Jeg er nu stadig af den opfattelse at der stadig skal arbejdes med læsevenligheden og jeg vil også indrømme at det sidste nummer var væsentlig bedre. Jeg vil også foreslå bestyrelsen at der i bladet bliver lavet nogle faste spalter der beskriver arbejdet i de forskellige udvalg hvor bestyrelsen repræsenterer os motorcyklister, samt hvad disse udvalg arbejder med, herunder også FEMA. Jeg er overbevist om at mange medlemmer ikke er opmærksom på det vigtige i det politiske arbejde og det kan ikke være rimeligt at vi alle skal læse bestyrelses referater for at følge med.

Jeg vil ikke kritisere forretningsførers mange tal og kurver samt fremskrivninger, jeg vil dog mene at mange af dem var overflødige. jeg vil blot komme med et lille pip her, den graf der viste at havde de siddende bestyrelser sikret at kontingentet havde fulgt pristallet siden 1990'erne, så havde vi haft en formue på 100 mill. kr., der syntes jeg at forretningsføren udstillede bestyrelsen, som om de ikke havde udvist rettidig omhug. 

Jeg vil her foreslå at der er et punkt på dagsordenen til efterfølgende generalforsamlinger der orienterer om kontingentet for efterfølgende år, hvor generalforsamlingen kan tilkendegive en kontingentstigning, såfremt de ikke mener det bestyrelsen foreslår er tilstrækkelig. Måske kunne man overveje at generalforsamlingen flyttes til efteråret, så det årlige medlemskontingent kan fastsættes før den nye sæson kontingent opkræves. 

Nu til budgettet, jeg undre mig over at bestyrelsen accepterer at der fremlægges et driftsbudget det udviser et underskud på 2 mill kr, her vil jeg foreslå at bestyrelsen arbejder med at deler budgettet op i to, et driftsbudget, der ikke må udvise et underskud og et anlægsbudget, til vedligeholdelse af bygninger, investeringer i Campen eller andre større investeringer, samt en finansierings model enten ved ekstraordinære kontingent indbetalinger eller ved at bruge af formuen. 

En anden måde at sikre campen's eller som nogle kaldte den foreningens klubhus, fortsatte kunne være ved at oprette en støtteforening med eventuel egen bestyrelse, som også kunne hjælpe til med driften og med det formål at udbygge og vedligeholde Campen. Endvidere bør det nok fastsættes i vedtægterne at MCTC er ansvarlig for driften af Campen og man kunne overveje at fadtansætte en ansvarlig forvalter.

Og nu tilregnskaberne, jeg er enig i at alle skufferegnskaberne ikke skal fremlægges på generalforsamlingen, med der bør være et selvstændig skufferegnskab for Campen, Drift af kontorbygninger, bladet, kørekurser og eventuelle andre særskilte aktiviteter, som efterfølgende viser hovedpunkterne i forenings regnskabet.

Jeg vil ikke her fremsætte ændrings forslag til vedtægter, med baggrund i min erfaring fra bestyrelsesarbejde i andre foreninger, hvor det kan give mange og vanskelige arbejdes forhold for driften og bestyrelsesarbejdet fremadrettet. Men jeg vil opfordre den nye bestyrelse at arbejde med at få tilrettet vedtægterne med de forhold de finder anvendelige i mit indlæg, samt at arbejde på at blive mere åbne over for medlemmerne om alle de tiltag der arbejdes med også de politiske. Konklusionen må være kommunikation, kommunikation!!!



Ingen kommentarer: