Søg i denne blog

søndag den 21. maj 2023

2023 Kristihimmelfartstur

 Igen i år arrangerede vi en kristihimmelfartstur på MC med mine gode venner Poul, Nils og Ian, ture blev i alt på 1070 km fordelt over 4 dage, vi startede torsdag morgen (Kristihimmelfartsdag) kl. 8:00 fra Vejle med retning af Havneby på Rømø, hvor vi skulle være kl. 10:00 ved færgen til List på Sylt. turen gik fra Vejle mod Bække, til Vejen videre over skodborg til Gram og herfra mod Skærbæk og Rømø. Vejret er kølig, men tørt og med stigende temperaturer op til 15 grader. Færgen afsejler planmæssig kl. 10:30 mod list uden noget at bemærke i det efterhånden klare og solrige vejr, med ganske små krusninger på havoverfladen, Vi ankommer til planmæssig til List efter 5 kvarters sejllads, herfra er der stort set kun en vej fra list mod syd, gennem List by med sine charmerende huse med stråtag og gennem lyngklædte sanddyner mod øens midtpunkt Vesterland. herfra kører vi til sydspidsen af øen til Hörnum fyrtårn, hvor vi gør ophold og nyder det stille og solrige vejr, med udsigt ud over vadehavet og en klassisk Tysk badestrand med de klassiske Tyske strand stole, et studie i sig selv, på trods af at det er tidlig på sæsonen.

Vi havde afsat fra 11:45 til 15:30 til at se øen, men den tid kunne vi slet ikke bruge på at køre rundt, så vi begyndte at gentage steder vi havde set. Kl. 15:30 skulle vi checke in på biltoget til Niböll, det skal lige bemærkes at man kan ikke forudkøbe billetter til MC på toget, kun reservere plads og der er kun plads til 7 MC på hver afgang, så det er nødvendig at være der til tiden. Toget var en meget positiv oplevelse, da busser og varevogne er kørt ombord på fladvognene er det så vores tur. Vi bliver placeret på bagerste fladvogn, hvor der er 4 firkantede plader med øjer til at fastspænde MC. Bernbane personalet dirigerer os på plads, hvorefter de tager over med at fastspænde motorcyklerne med en speciel fremstillet læder anordning der dækker hele sædet, med nogle runde puder på hverside, så stropperne ikke kunne komme i direkte kontakt med motorcyklen. Det kunne diverse færgeselskaber godt lære noget af. Da der ingen passager vogne er med biltoget, bliver vi placeret i en minibus der står bagerst på toget under hele overfarten, sammen med en fra DB. Togrejsen til Niböll forløber stille og rolig, men efter at have set hvorledes det rusker i en MC der står på en fladvogn, når vi møder et modkørende tog, forstår man godt at cyklerne skal være spændt forsvarlig fast. NB!!! det skal lige bemærkes hvis andre ønsker at benytte Biltoget skal man forudreservere plads, det kan gøres på følgende link: https://www.syltshuttle.de/syltshuttle-de/reiseinformationen/anreise/motorrad_quad_trike-2049526 , jeg fik linket tilsendt af DB.

Fra Niböll kører vi til Husum, hvor vi har reserveret 2 dobbeltværelser på et Jugendherberg, ikke noget at skrive yderligere om, klassiske dårlige køjesenge, mange unge mennesker og ikke nødvendigvis billig. Vi valgte at spise til aften på en græsk restaurant der lå i gåafstand af herberget, det viste sig at være en yderst positiv oplevelse, hvis man skal bemærke noget er det nok at spisekortet havde for stort et udvalg, så det er svært at bestemme sig.

Fredag morgen efter morgenmad starter vi tidligt kl. 8:30 på dagens tur af småveje fra Husum til Swerin, lange Eideren's bred, gennem det skønne nordtyske landskab, med knald gule rapsmarker, krydsende den samme jernbane mange gange, gennem små smukke landsbyer hvor gårdene stadig ligger tæt sammen. Længere østover ændre naturen sig fra landbrug til mere skov og størrer byer, men dog stadig med små landsbyer, hvor mange er med toppede brosten i bymidtens gader, Men efter timers kørsel gennem den ene skov efter den anden tager vi en mere direkte rute til Swerin. Vi ankommer til Swerin og bliver straks overvældet at de mange utrolig flotte gamle bygninger og så er der slottet, der i dag er hovedsæde for landdagen i området, rart at se at en så historisk bygning kan bruges til noget fornuftig. Vi finder, med nogen besvær vores hotel Boulevard Hotel in der Altstad, får sat vores bagage af og skal så finde et sed at parkere motorcyklerne, umiddelbart en smal sag, da der er mange parkeringshuse og parkeringspladser ved de historiske bygninger og slottet. Men Ak!!!! de er ikke for motorcykler og vi bliver bogstavelig vis bortvist, jeg standser ved nogle parkeringsvagter for at spørge til råds, med det ved de ikke noget om, så hvad gør vi så. Jeg finder ved et tilfælde nogle håndværker, som kender byen, de peger mig i retning af en parkeringsplads for autocamper, så der finder vi et sted hvor vore motorcykler kan stå for natten. Det er imidlertid Ca. 30 minutters gang væk fra Hotellet, men vi havde jo ikke anden mulighed, der skal nok være andre steder i byen hvor det er nemmere, selv om det er første gang jeg har oplevet parkeringshuse der ikke vil have MC inden for dørene mod betaling.

Efter indkvartering er vi rundt at se på den gamle bydel, med de mange små gader, hyggelige restauranter, men mange var optaget, så vi falder ind på en cafe med et godt varieret menukort, hvorefter vi vender tilbage til hotellet, vi var alle en smule brugte efter dagens strabadser, mit nye knæ havde været på hårdt arbejde dagen igennem, så 9:15 var der ro på det 2 dobbeltværelser.

Efter en god nats søvn, dog forstyrret en smule at kirkeklokkerne i den nærliggende kattedral, som slog kvarters og timeslag, dæmpet, men uvant og et godt morgenmåltid henter vi cyklerne og får dem pakket. Dagens tur til Rostock er ikke på mere end 150 km., så vi bruger et par timer på at se slottet og omgivelserne inden vi forlader Swerin.

Vi kører af små veje fra Swerin til Rostock, hvor det igen er lykkedes mig at finde et hostel midt i den gamle bydel, her havde jeg forespurgt om der var parkeringsmulighed og fået at vide vi kunne parkere i gården bar Hostel Blue Door in der Altstad. Det kunne vi også, men ingen af os havde forestillet os hvor smalt tilkørslen er, min BMW Bokser kunne lige gå igennem den smalle passage og da vi havde parkeret vore 4 MC på græsset er der ikke plads til mere. Værelset er et 4 mands værelse med 2 køjesenge og toilet og bad på gangen. Toilettet er nok ved at være et af de mindste jeg har set i flere år, men det gik. Men det med at sove 4 voksne mænd på et lille værelse, bevirkede at den af os der sov lettest ikke fik megen søvn den nar, det skulle være sagt at støjniveauet lå omkring 70 db. Den aften ville vi alle ud og have noget virkelig godt at spise, receptioniste kunne anbefale et sted der hed Old Western Steakhouse, jeg må sige der kunne du få forskellige steaks af forskelligt kvæg i nordamerika, kænguru, bison, m.m., med diverse varianter af tilbehør. Et spisested der er besøget værd, udsøgt mad og betjening, et personale der selv om de havde travlt formåede at være tilstede og skabe en god oplevelse.

Søndag morgen skulle vi beslutte om vi ville tage færgen til Gedser eller om vi ville køre hjem, vi besluttede at tage motorvejen hjem i et moderat tempo omkring de 100 km. timen, der er ca. 400 km hjem.

SÅ vi er hjemme i Vejle igen efter at have holdt behørige pauser kl. 15:00. 

Tak for en god og oplevelses rig tur til alle deltagere, nu må vi jo så se hvad vi finder på til næste år.







Ingen kommentarer: