Søg i denne blog

lørdag den 11. juli 2020

MC intercom

Jeg har i flere år anvendt 3 forskellige modeller af Interphone intercom til mine forskellige hjelme med blandet succes, den første var standard model 1, som ikke var særlig stabil og havde begrænset rækkevidde og begrænset operationstid. Den næste var Interphone version F4, som i grundtræk var vældig stabil og fungerede godt og også havde god rækkevidde og operationstid, den største svaghed var stikket til til hjelm indsatserne, som var for spinkel og derfor var defekt meget ofte, jeg tror jeg fik skiftet 6 sæt over en 2 årig periode under garanti, så den blev udskiftet til en interphone version F5. Jeg anskaffede mig et dobbeltsæt, den første blev udskiftet under garanti efter et halv år til en F5 XT, de var ikke vandtætte og den næste blev utæt efter 3 år. Nu er det sådan at de er samlet med special skruer, så det ikke er for normale mennesker at åbne den og tætne dem med silikone, so i et års tid havde jeg kun en tilbage, som jeg egentlig er tilfreds med. Eneste ankr jeg kan komme med er at det er ikke lykkedes mig at forbinde den til andet end andre Interphone modeller, hvilket begyndte at blive en udfordring, da mine køre venner alle begyndte at anvende MC intercom som var designet til deres hjelme og derfor er indbygget og ikke af fabrikatet Interphone.

Så da jeg skiftede men Schuberth C3 Pro ud til en BMW System 7 Carbon hjelm, hvor der ikke findes indbygget Mc Intercom som kan kommunikere mellem fler MC, men udelukkende er designet til at kommunikere med telefon, GPS og BMW MC, hvilket jeg syntes er lidt fattigt ad BMW at de ikke understøtter moderne MC Intercom funktionalitet. Så hvad skulle jeg nu finde på? Konklusionen blev at jeg lavede en kravspecifikation eller ønskeliste:

Kommunikation med mindst 4 MC
Kommunikationsafstand mere end 1000 m.
Kommunikation med forskellige fabrikater at intercom 
Bluetooth forbindelse til telefon
Bluetooth kommunikation til GPS
Afspilning af musik
Lang batteritid 
Nem at konfigurere 
Nem at betjene med handsker på.

Optioner:
Radio indbygget
Indsatser til forskellige hjelm typer
Fylde mindst mulig
Fjernbetjening

Jeg søgte på internettet og fandt flere bud på mine krav, men valget faldt på Sena 50R, som dog viste sig at være et problem at få den leveret på grund af Corona krisen, måtte jeg vente over 2 måneder på at få Senas nyeste model leveret. Men nu er den kommet og jeg er ved at at teste den, mit første anke er at instruktionsmanualen er efter min mening mangelfuld og vanskelig forståelig, samt det overraskede mig at kommunikationsenheden ikke er løs og umiddelbart ikke kan tages af og sættes over på en anden hjelm med monteret indsats, hvilket betyder at sker der noget med ledningsnettet i hjelmen skal enheden udskiftet. Højttalere og mikrofon kan dog udskiftes. Efter at have forsøgt mig frem er det lykkedes mig at finde ud af logikken i Sena 50R menu hierarki, hvilket selvfølgelig favoriserer Senas egne produkter, men der findes en konfigurationsmenu som kommer frem hvis man holder centerknappen inde 10 secunder.
I denne menu kan man skifte mellem forskellige konfigurations menuer ved at trykke på + , en af menuerne er standard Intercom Bluetooth konfigurationsmenu, som giver mulighed for at parre Sena enheden med andre fabrikater af intercom.

Jeg har testet mod:
Et billigt kinesisk bluetooth intercom, som ikke kunne forbinde til Interphone.
Interphone F4 & F5
Schuberth intercom til C4 hjelmen, SC1

Jeg vil opdatere denne blog når jeg får mere erfaring med Open Mesh intercom kommunikation, Group Mesh, Siri stemmestyring, FM radio, intercom mellem flere headset og fjernbetjening.



Sena 50R


Ingen kommentarer: