Søg i denne blog

torsdag den 12. september 2019

Nyt MC tøj fra Richa

Motorcykeltøj er mange forskellige ting, det kan være en heldragt, buks og jakke og i forskellige materialer som tekstil, læder, kevlar (jeans) ellerandre kunst produkter og udstyret med forskellige membraner og vandsikring.
Lige som der er forskellige kvaliteter med forskellig beskyttelses niveau og med meget varierende pris. jeg har prøvet billig tøj og tøj i mellemklassen, men nu har jeg anskaffet et dyrere sæt fra Richa.

Nogle af de kriterier jeg satte er at det skal være super vandtæt, jeg er ved at være træt af at blive våd når jeg kører MC hver dag til og fra arbejde, et andet er at det ikke skal blive væsentlig tungere når det bliver våd, der skal være god ventilation, og det skal være synlig i trafikken, samt overholde høj godkendt sikkerheds standard.

Mit valg faldt på Richa Atlantic lys grå tekstiltøj med ekstra forstærkninger på alle slid steder og med 2 lag gore tex membran svejset direkte på yderstoffet, med D30 sikkerhedsgodkendelse og neopren krave som ikke suger vand og for at sikre behagelig kontakt i halsen. Nu gar jeg ca kørt 1500 km i tøjet, hvor det har været udsat for høj solskin og 22 grader, tidlig morgen temperaturer ned til 8 grader, normal dagsregn, spray fra biler på motorvej og kraftig skybrud med hård vind, det eneste jeg ikke har prøvet er frostvejr og sne, med så kører jeg ikke MC.



Konklusionen på de første km med det nye tøj:
Det første der overraskede mig er at tøjet er meget kølig, så det er nødvendig at have ekstra tøj på når jeg kører hjemmefra kl 05.00 om morgenen, så der går ikke lang tid før jeg får sat foret i jakken igen. En af mine bekymringer er at lysgrå tøj formentlig hurtig vil blive beskit, men til min overraskelse tager tøjet ikke imod snavs og skidt, heller ikke på underbenene. I starten føles tøjer en smule stift (jeg sammenlignede det med mine åndbare Gore Tex waders jeg anvender til lakse fiskeri). Tøjet har klare alle udfordringerne med regn, skybrud, vind og åndbarhed til stor tilfredshed, der er ikke komme det mindste vand ind ved nogle af åbningerne, jeg har dog måtte justere det at jeg plejer at have handskerne uden på jakke ærmerne, til at have den inden i ærmet med den begrundelse at vandet fra jekken løb ned i handskerne så de blev våde indvendig. Når tøjet bliver våd suger materialet ikke vand, så vægten forøges væsentlig, hvilket også betyder at det tører hurtig. Tøjet er er udstyret med gode reflekser og 2 front ventilationsåbninger og en på ryggen, 2 store vandtætte sidelommer og en på ryggen, samt en vandtæt inderlomme i jakke linningen, samt 2 sidelommer i bukser med lynlås. Der er også 2 inderlommer i foret på jakken. det er min opfattelse at den store hemmelighed er at membran og yderstof er lamineret sammen gør en stor fordel. Jeg valgte lyst tøj u fra den overbevisning at det er nemmere at se og ikke er så varmt om sommeren.

Jeg er yderst tilfreds med min anskaffelse, som jeg købte ved MotorZonen i Vejle, hvilket også skal nævnes havde en betydning at det er en lokal forretning. Mit tidligere Rukka tøj købte jeg i Holstebro hos Kock Mc, so ydede en udemærke service, da jeg skulle have skiftet en lynlås på garanti, men det er noget mere bøvlet at skulle til Holstebro for at aflevere tøjet. Med hensyn til prisen er Richa Atlantic nok i den lidt dyrere ende af skalaen, men jeg håber at kvalitet og pris hænger sammen og at jeg må få gavn af tøjet i mange år.

I samme forbindelse har jeg også skiftet min Schuberth C3 Pro ud efter 5 Års anvendelse med en BMW System 7, der er mere plads til briller i BMW hjelmen end i Schuberth integralhjelmene, men der er også ulemper ved BMW hjelmen. BMW com systemet er ikke lavet til at forbinde kommunikation fra MC til MC, så det måtte fravælges (Tåbelig begrænsning).



1 kommentar:

Lars Hillerup sagde ...

Konklusion på Richa Atlantic MC tøj efter at have brugt det i 1 måned i det danske efterår, med blandet vejr, temperaturer og nedbørsmængder, det eneste jeg ikke har tester er høj solskin og 20 graders varme. Jeg blev lidt forundret over hvor kølig tøjet er, så jeg blev efter et par morgenture med temperaturer ned til 7 grader beslutte at sætte foret i igen. Det blev simpelthen for koldt at køre op over heden ved Hjøllund kl. 5:30 om morgenen. Jeg vil påstå at tøjet er blevet afprøvet i alle slags nedbørs vejr fra let bygevejr, stille konstant regn, normal dagsregn og til kraftig skybrud, er yderst tilfreds, tøjet modtager ikke store mængder vand som gør det tungere og har ikke kunnet konstatere at der er kommet vand ind ikke engang ved kraven under hjelmen er der kommet vand ind. Eneste ændring jeg har måtte foretage er at jeg skal have handskerne inden i jakkens ærmer, for at vandet fra jakken ikke løber ned i handskerne. Med hensyn til BMW hjelmen er det dog en lidt anden sag, det har været nødvendig at reklamere over tætheden på visiret, der kommer vand ind på indersiden, hvilket nedsætter sigtbarheden og er stærkt generende, men det er et problem der er kendt, som Expedit vil fikse under garanti.