Søg i denne blog

tirsdag den 28. marts 2017

Fristende, spændende, men nødvendig beslutning

Den 27 marts er vejret til en tur på MC, men hvor sal det gå hen. Jeg besluttede mig til at køre en tur til Ølgod, for at besøge Xpedit, BMW MC forhandler, for at studere de nye modeller. Det er ikke nogen hemmelighed at jeg har et godt øje til den nye model R 1200 R, med den nye BMW semi vandkølede boxermotor, en helt fantastisk køremaskine. Det er ikke fordi jeg er utilfreds med min R 1100 R fra 2002, men den har nu efterhånden rundet 110.000 km. og der har de sidste 2 år været et par dyre reparationer, som eks. ny ABS styreboks, ny støddæmper i bag, sæde der er blevet betrukket om, ting der efterhånden løber op i 30.000 kr. Hvad bliver det næste, nye bremseskiver, kobling, generator eller starter. Jeg er fast besluttet på at undersøge om det er nu der skal handles.
Xpedit har en demo model stående fra 2015, som har kørt 5000 km. der er nedsat fra 297.000 kr. Til 249.000 kr. men der skal tilkøbes sidetasker og topboks (min gl. Gigi kan evt. flyttes), men skal det være skal der nu nok også en ny topboks til.

Xpedit og jeg fik regnet od frem til en mulig byttepris, en smule over det jeg havde regnet med, men sådan går det jo som regel. Vi aftaler at jeg lige vil tænke på det og lave en vurdering af situationen.
Finansieringsmodellen som tilbydes er endda ikke så lidt bedre en det bankerne kan tilbyde, så det er der ikke noget at sige til. Men jeg regner lidt på hvad jeg har ofret for nyligt på den gamle 1100, og den er jo ikke slidt op med sine 110.00 km. på bagen. jJg kommer til den konklusion at R 1100 R'en skal køre et par år endnu, med begrundelse i at den nu er så langt nede i brugtpris at det er først nu de rigtig billige km. er begyndt. Det kan principielt være lige meget for prisen om den har kørt 100.000 eller 200.000 km. når den skal sælges i bytte, prisen vil på det tidspunkt ligge mellem 25.000 og 35.000 kr., så jeg besluttede mig til at vente, men en R 1200 R forbliver indtil videre målet for den næste hverdags MC. Men kravet er også at det skal være med hele tilbehørs programmet på, nøglefri betjening, board computer, flere trins elektronisk motorstyring, ASC (automatic stability control), elektronisk affjedring med goldline forgaffelben, elektronisk ABS justering, Goldline bremse kalibre, fartpilot, DTC dynamisk antispin, dæktrykskontrol, aflåselig GPS holder, vindskærm, varme i håndtag, motorbøjler, gearskift assist control, chrom udstødning, LED blinklygter, LED kørelys, komfortsæder, tank center konsol i stål, indfarvede sidetasker og 45 l. topboks. Så kan jeg ikke lige komme på mere der kan tilføjes.

D. 25 marts var der sæsonåbning med kaffe på værkstedet og som sædvanlig lagkage, de forstår det derude i Ølgod. Jeg glæder mig allerede til åbent hus arrangementet d. 29-30 april.





Ingen kommentarer: