Søg i denne blog

mandag den 4. marts 2019

Nye H4 LED pærer

Min Shadow VT 1100 C

NU ER DET AFPRØVET, DET ER INGEN SUCCES !!!!

Så derfor følg med, jeg har måtte bide i det sure æble og købe en ny led forlygte for at opnå det resultat jeg ønsker AT KUNNE KØRE FORSVARLIG I MØRKE PÅ MIN GL. SHADOW. Jeg laver en ny artikel når jeg har afprøvet den nye LED forlygte.



Som i sikkert har opdagetkører jeg på en Honda Shadow VT1100C fra 1990, meget godt kan man sige om Honda'en, men godt lys fra den lille 7 tommer forlygte har den ikke. Mange monterer ekstra fjernlys lygter, det har jeg også, men det løser ikke problemet når man kører med nærlys, som man typisk gør en stor del af tiden. Man kunne jo montere en nyere og støre lygte, med det syntes jeg vil ødelægge det meget smukke design som denne type MC har, så hvad kan man så gøre?

Jeg har på en amerikansk hjemmeside set flere annoncer for en ny type forlygte pærer, som kan erstatte en H4 pærer. Pærerne bygger på LED teknologi, ved at sætte mange LED lysdioder sammen og ved at montere en linse eller ved at placere dem i en form for kegle, jeg har set flere forskellige modeller.
Et af mine krav til valget af fabrikat, er at der ikke skal foretages ændringer på det elektriske system eller den originale forlygte.
Jeg har forgæves forsøgt at få afklaret om de pågældende pærer er godkendt til brug i Danmark, men spørger man i synshallen er synsinspektøren meget tvivlende, med den begrundelse, at de henholder sig til, at det er en konstruktiv ændring af lygtens funktion. Nu har jeg købt et eksemplar af disse pærer, som skal afprøves, i følge beskrivelsen skal de give lys som en 80 watt H4 pærer, men med et el forbrug på kun 18 watt, med tilsvarende mindre varmeudvikling i lygten.

Her er lidt billeder, samt specifikationer af den pærer jeg har anskaffet og jeg vil opdatere dette blog, når jeg har fået afprøvet pæreren. Skulle der være nogle der ved mere om disse pærer, skal i være velkommen til at kommentere dette indlæg.
















Opdateret: 24 juli.
Jeg har nu været ide at køre en aften tur med den nye LED pærer, umiddelbar vurdering at den lyser ca. 30 - 40 % mere, det kan også skyldes at lyset fra pæren er mere hvid (kold) og ikke så gul, som fra en normal H4 pære. Jeg vil overveje at anskaffe nogle flere til mine 2 veterancykler, hvor lade aggregatet ikke er dimensioneret til at køre med nærlys hele tiden, det må da være bedre at køre med ordentlig lys, i stedet for at det er nødvendig at at slukke lyset for at spare strøm. Jeg mener at LED pærer kan være en løsning på strømforbruget ved at køre med nærlys på veteran motorcykler.

NU ER DET AFPRØVET, DET ER INGEN SUCCES !!!!

Så derfor følg med, jeg har måtte bide i det sure æble og købe en ny led forlygte for at opnå det resultat jeg ønsker AT KUNNE KØRE FORSVARLIG I MØRKE PÅ MIN GL. SHADOW. Jeg laver en ny artikel når jeg har afprøvet den nye LED forlygte.



3 kommentarer:

Lars Hillerup sagde ...

Jeg har opdateret indlægget efter at have prøvekørt med den nye pærer i mørket. Konklusionen er min personlige mening og jeg skal gøre opmærksom på at jeg ikke har kunnet få afklaret om LED pærer er lovlige i Danmark.

Anonym sagde ...

Hej Lars Hellerup kan du uddybe det med lade aggregatet ikke er dimensioneret til at køre med nærlys hele tiden. Jeg har en Honda cb 650 1980 og har nu skiftet stater, rotor og ensretter da den ikke lader nok når jeg har kørelys på.
Det virker stadig ikke. Og vil nu prøve med en LED pære.
Mvh Lars Hjortkær
En meget fortvivlet Honda ejer i snart 4 år 😶

Lars Hillerup sagde ...

Det skal du henlede til at jeg har en gl Triumph Trophy T5 fra 1957, som er lavet om til 12 v. med dynamo. Den kan ikke holde strøm til at køre med nærlys hele tiden, så en LED pære med mindre forbrug hjælper.