Søg i denne blog

lørdag den 20. april 2024

2024 Åbenhus hos Xpedit Ølgod

Så er det i dag lørdag d. 20 april der er åben hus hos Xpedit Ølgod og lige som de tidligere år er der en skov af mennesker og motorcykler. Og igen i år tager Paul, Ian, Nils og jeg igen afsted i den evige jagt på et godt tilbud, ja og tilbud er der mange af, om de er gode er jo som altid op til den enkelte.

For midt vedkommende er det jo altid rart at få en snak med ligesindede, der måske har en anden synsvinkel på tingene, samt at se de sidste nye farvekombinationer tyskerne har fundet på at sætte sammen, det er ikke alle der falder i min smag. der var en enkelt R1300 GS som jeg nu syntes var anderledes og tiltalende, men så kommer vi jo til det med prisen!! 400000 kr. +, så er den også betalt.

Men som altid (ville Ian sige) pølserne er gode, så turen er jo ikke spildt.

Det vil ikke undre mig om der var 2000 motorcykler ved middagstid, så kan nok så store udstillingslokaler også blive små. Det var ikke nemt at komme rundt i lokalerne..
Men vi kørte fra Vejle af Bredsten Landevej over Filskov, Sdr. Omme og Hoven til Ølgod, men hjemturen kom til at gå mod Varde, videre gennem Agerbæk, til Hovborg, Vorbasse og Egtved til Vejle, en god tur i et vejr der var til den kølige side, med skiftende solskin og gråvekr, men ingen regn.
Tak til i andre for en god tur.

Håndtegn for Motorcyklister

Nu er det snartved at være en hel videnskab at modtage og forstå håndsignaler hvis du er motorcykelist, Det er ikke blot et spørgsmål om at være venlig, som en ven forklarede til mig er håndtebnet alt afhængig om man viser 1, 2 eller 2 fingre når man hilser et spørgsmål om godt vejr forude, god vej forude og ingen fartkontrol forude.

Men her  for nylig fandt jeg denne skitse over håndsignaler på facebook, som nok er fra dengang der ikke var blinklys eller stoplys på motorcykler. Dette blot for at vise der er sket fremskridt.

onsdag den 3. april 2024

Så er bimmeren klar til den nye sæson 2024

Her til morgen hentede jeg bimmeren fra 80000 km service hos Xpedit i Ølgod, den ha godt nok fået den helt store tur. Alle væsker skiftet, ny olie og luftfilter ny bremseskive og klodser i bag, justeret ventiler, nye tændrør lygte justering, softwareopdatering og ikke mindst skift af kardan (på BMW fabrikkens regning), noget af en omgang.

Derudover skulle jeg have udskiftet min GPS fra en BMW Navigator VI til en Garmin Zumo XT2, Ikke fordi BMW navigatoren var defekt, men blot for at være med på noderne så valgte jeg den sidste nye Garmin.

SÅ HVIS DER ER NOGEN DER LÆSER DETTE OG MANGLER EN BMW NAVIGATOR VI; MED MC MOUNT, så giv et bud, den er fra 2018 og er lige opdateret med den sidste software og kort.

Jeg skulle også lige have monteret en GPS tracker og et USB udtag på styretbegge styret af tændingen, så batteriet ikke løber tør for strøm. Hele ture har tage 7,5 time, hvilket må siges at være fornuftig.

Jeg havde regnet med at prisen for sådan en omgang ville være ca 10000 kr. +, men kan jo blive glædelig overrasket, jeg slap med 9000 kr., der skal så også siges at jeg fik 10% rabat som medlem af BMW MC klub Danmark, så endnu en grund til at være medlem. Nu er de næste 4 års kontingent redet i hus.

Så nur er jeg klar til at vi kan mødes derude i sæson 2024, der skal lige siges at jag har rundet de første 500 km. i år.

torsdag den 28. marts 2024

Så blev MC Sæson 2024 Skudt igang.

Fredag d. 22 marts så vejret super fint ud, så jeg besluttede mig til at i dag skulle det være dagen hvor den første MC tur skulle køres. Hvorhen var dog lidt uvist og lidt rusten ville man jo nok også være på den første tur, til man lige kommer igang igen. På den anden side er der jo også en vis form for spænding for at komme igang igen efter en vinter.

Jeg besluttede mig til at køre mod vest af vejen fra Ådal til Vonge en god vej at starte ud med, der er en god blanding af bløde overskuelige og mere skarpe 90 graders sving på en vej uden megen trafik. Fra vonge går det mod Thyregod og her beslutter jeg at jeg vil køre nord for Viborg for at overraske og se om en gammel samarbejdspartner vil give en kop kaffe, så turen fortsættes af diagonalvejen til Hampen sø og herefter af A13 til Viborg.  Fra viborg. fortsættes mod Løvel og Møldrup, hvor jeg må konstatere at min bekendte ikke er hjemme, så der er ingen kaffe. Turen til Møldrup har været kølig, men ikke på nogen måde koldt så man ikke kunne holde varmen, jeg havde ikke sat foret i mit MC tøj, hvilket jeg kom til at fortryde på hjemturen hvor temperaturen faldt lidt og jeg fik vinden imod. Det blev mildest talt skide koldt, så et rast på Pit Stop i Hjølund på vejen hjem er nødvendig for at få varmen igen og lidt tidlig aftensmad.

Turen blev på 240 km. i alt, så er vi da igang, men det var en kold tur.

Onsdag d. 27. er vejret igen fremragende til en MC tur, men denne gang lært af forrige tur med for i tøjet, tager jeg en tur ud gennem Nørreskoven, gennem dyrehaven til Bredballe og videre til Assendrup over Tirsbæk Gods. Herfra går turen rundt i området mellem Horsens og Vejle fjorde. Turen går herfra til Stouby og videre til Bjere, herfra i retning mod Juelsminde. Ved Vejlevej fortsætter jeg mod Hørup, men drejer af mod Stenhøj og fortsætter af fortrinsvis af små snoede veje ned forbi rosenvold Slot, videre til Stouby. fra Stouby kører jeg mod Vejle, men drejer mod Ørum ved Belle kunst, for at fortsætte til Hedensted. på toppen af bakken inden jeg kører ned mod Rosenvold Gods er der frit udsyn ud over mundingen til Vejle Fjord med Fyn i baggrunden, et smukt syn selv om vejret er en smule diset.

Vejle Fjord udmunding til Lillebælt med
Fyn i Baggrunden

Coster på vej ud gennem fjorden

Fra Hedensted køres gennem Grejsdalen hjem, en frisk lille tur på 2 timer og ca. 100 km. En god måde at starte Påskeferien på. Næste tur bliver formentlig en tur til Xpedit i Ølgod, hvor Bimmeren skal have lavet 80000 km. service, skiftet GPS mount til Garmin XT2 fra BMW Navigator VI, samt monteret GPS tracker. Der skal også skiftes kadan, en indkaldelse fra BMW, så har meddelt at alle R1200 XX LC modeller skal have skiftet kadan for hver 60000 km i hele deres levetid på BMW's regning. Xpedit mener at hele omgangen skal tage 7,5 time, så jeg skal være i Ølgod kl. 7:30 tirsdag morgen.

onsdag den 27. marts 2024

2024 MC aktivitets kalender

Så kom er det tid til at planlægge 2024.  Det er nu ved at være tid til at overveje hvad jeg vil planlægge i 2024, der er flere ting jeg overvejer for den nye MC sæson, men nogle af det ting skal overvejes nøje.  Andre er afhængig af om jeg kan finde en eller to andre der vil med eller afhængig af om de gennemføres, der kan være fler arrangementer der må aflyses.

Og så er der jo også Laksesæsonen som skal med i betragtning, så en ting ligger fast, er uge 25 skal der fiskes laks på Bertnem i Norge sammen med Bent, Torben, Frede, Preben og Hans Jørn,

MC motorshow i Herning d. 2 - 4 februar vil være første aktivitet i MC sæson 2024.

Julefrokost og generalforsamling team Ylva 4. februar kl 14.00, 2024

Kolding MC Sæson start 2 - 3 marts 2024 kl. 10 - 15.

Bilmesse og brugtmarked Fredericia, 23 - 24 marts 2024.

Påske træf torvet i Esbjerg 28. marts 2024.

BMW MC Klubben Generalforsamling 6. april 2024 kl. 15:00 - 23:59, Konferencecenter Huset, Hindsgavl Alle 2, 5500 Middelfart.

Stumpemarked Herning den 6. april. 2024 kl. 8.00, MCH Messecenter Herning, Vardevej 1, 7400 Herning.

Åben hus Xpedit, energivej 1, Ølgod  20 april 2024, kl. 9:00 - 16:00

MC Touring Klubbens generalforsamling 2024 27. april,  kl 13, Støberiet, Vestre Havnevej 1, 5400 Bogense.

Shadow Klubben sæson åbning på Rosengården 3. - 5. maj 2024, se hjemmesiden.

Kristihimmelfartstur 8. -12. maj 2024 det årlige togt går til Øland, Sverige.

Fisketur til Sverige 17. - 19. maj 2024.

Gråsten Oldtimerløb lørdag d. 25 maj 2024 kl. 8:00 - 18:00

Ilse of Man TT road racing 27. maj - 8. juni 2024.

Laksefiske I Namsen i Norge 15. - 24. juni 2024.

Shadow klubben landstræf og generalforsamling 5. - 7. juli på Touring campen.

Thy Træf 9. august 2024.

BMW MC klubben efterårstræf 27 - 29 september

Shadow klub Holland træf 29. august - 1 september 2024.

Rømø Motor Festival 19 august 2023 https://www.romomotorfestival.dk/

Isle of Man Manx Classic TT 25 - 28 august 2023

Nu må jeg jo overveje hvor meget af det jeg kan nå, der er jo også familien og arbejde at tage hensyn til, men jeg vil løbende beretter om de hændelser der kommer til at blive ført ud i livet i 2024.

Noget tyder på at det kan blive en oplevelsesrig sæson hvis ellers vejret vil og vi får en lang MC sæson uden Sne og frost i marts og april.

Vi ses derude i 2024.

lørdag den 16. marts 2024

Øland turen i Kristihimmelfarts ferien

så er mc turen i kristihimmelfartsferien klar til afgang d. 8. maj til d. 12. maj, here er den rute vi vil køre.

Vi tager en overnatning til og fra Øland henholdsvis i Karlskrona og lidt øst for Helsingborg, turen bliver ca. på 1600 km. med besøg ve forskellige seværdighedder på vejen frem og tilbage og ikke mindst i Kalmar og på Øland.

Her er de planlagte ruter:

Tur til Øland 1 etappe

Ølands flag

søndag den 3. marts 2024

Når virkeligheden indhenter fornuften

Man kan også sige at man har en plan til fornuften overbevise en til at lave en anden. Årets Kristihimmefartstogt skulle have været til Gotland, men da vi skulle booke færgebilletter til overfarten fik vi nok lidt af en overraskelse at 4 personer med sidepladser (et krav på overfarten) og 4 motorcykler, retur skulle koste  6300 Skr. Det beløb kan vi godt bruge bedre til andre ting, som Store bøffer, rødvin, Svensk øl, eller bare oplevelser.

Turen til første overnatning Lyckåhem Hotels & Hostels i Carlscrona er ikke ændret. Så onsdag kører vi fra Vejle til Carlskrona over Øresundsbroen, en tur på 474 km der tager 5 timer uden frokost og pauser.

Lyckåhem Hotels & Hostels

Fra Carlscrona går turen NU til Øland hvor vi vil få en del mere tid til at opleve øen, vi sparer jo 6 timer på sejltid med færgen og lidt på afstanden mellem Kalmar og Oskarshamn. På Øland skal vi overnatter 2 nætter ved Villa Sol Bed & Breakfast i Borgholm, en by med en gammel borgruin fra 1200, den skal vi jo nok ud og se.

Villa Sol, Borgholm

Vi har booket 2 overnatninger og forventer at. bruge 1 dag på at se øen og besøge forskellige udflugtssteder og seværdigheder, vi har også talt om at køre til Kalmar for at besøge byen og slottet. afstanden til Kalmar kun er kun 40 km. Lørdag formiddag sætter vi kursen hjemad af små lande veje rundt i det sydsvenske, vi skal overnatter på Hotel Milano garden og Bungalow, hvor vi har lejet en hytte til fire.
Rejsetiden er 385 km. og 7,5 timer.

Hotel Milano Bungalow

Søndag køres der til færgen i Helsingborg, for at sejle til Helsingør og derefter at fortsætte til Vejle.

søndag den 25. februar 2024

Kristihimmelfartstogt 2024 kommer i 2024 til at gå til Gotland Sverige

Årets kristihimmelfartstogt bliver i 2024 udvidet med en dag, med baggrund i den lange afstand fra Vejle til Gotland togtet vil. tage udgangspunkt i Vejle d. 8. maj, hvor vi vil køre over Øresundsbroen til et overnatningssted i nærheden af Oskarshamn, så vi kan tage den første færge til Visby torsdag morgen.

Vi skal overnatte på hotel fængslet i Visby under hele opholdet, hvor der er planen at oplever Visby torsdag, med byens mange historiske seværdigheder. Fredag går formiddagen med en rundtur på nordøen og eftermiddagen en tur rundt på sydøen. Lørdag tager vi færgen til fastlandet, hvorefter turen går til et overnatningssted i nærheden af Helsingborg, hvor vi søndag vil tage færgen over øresund til Helsingør for at fortsætte tilbage til Vejle. på turen vil Poul, Ian, Nils og jeg deltage, det bliver spændende at opleve en af sveriges øer i østersøen, så kan vi jo på et senere tur besøge Øland.

Nærmere vil følge når turen er endelig planlagt og overnatningsstederne og færger er booket.

tirsdag den 9. januar 2024

BMW R1300GS, men ikke denne gang.

I november 2023 lancerede BMW deres hettil mest avancerede Bokser motorcykel, med mange nye funktioner og med en del nytænkning. Jeg undersøgte om det var nu jeg skulle skifte min 4 år gamle R1200R ud med den nye model med alt det tilbehør der kan tilkøbes, som sagt så gjort, xpedit får et besøg.

Det aftales at de lige skal udregne et tilbud og sende til mig, samt en pris for min i bytte. Nogle dage senere modtager jeg et tilbud på En BMW R1300GS med følgende tilbehør pakker:

Single options
Headlight Pro LED Matrix
LED additional fog light
Double silencer with Carbon panels
Anti theft alarm system
Comfort handlebars, slighty higher and arranged closer to the rider
Headlight Pro. The high-grade headlight and contains all available additional functions, such as cornering light.
DSA. Spring rate adaption, includes a simple prop aid
Gear shift assistant Pro
Windscreen el. adjustable [High windscreen
Luggage rack
Sadel bags

Alt dette til den nette sum af 430000 kr., men bytteprisen for min 4 år gamle R1200R der lige har rundet 80000 km var simpelthen 30000 kr for lav, så det blev ikke til noget, så konklusionen bliver nok at kører videre på den. Der er jo heller ingen der siger at der skal stå BMW på den næste model, det kunne jo måske blive en Triumph eller en Ducati.

Siden har jeg fået en indkaldelse fra MOTORSTYRELSEN, som kunne meddele at BMW MC fabrikken har konstateret en fejl på kardanakslen, hvilket betyder at den skal skiftes for hver 60000 km på BMW fabrikkens regning i motorcyklens levetid, noget af en udmelding. Man kan undre sig over at det ikke kan betale sig at fejlrette årsagen til at denne slitage opstår så det kun er nødvendig at udskifte en gang.
Så jeg må til Xpedit først i den nye sæson og have skiftet kadan.

lørdag den 4. november 2023

Sightseeing tur med Poul

I dag har jeg og Ian været på Sightseeing tur mad Poul i Christiansfeld og Vamdrup, nej spøg til side, men sjældent har jeg været på en tur hvor vi har kørt så mange gange på kryds og tværs af to hvad jeg vil kalde mindre byer. Poul, Ian og jeg ville lige køre en sidste tur i det gode vejr, godt nok rimelig kølig, med det er jo kun et spørgsmål om påklædning. det bliver formentlig nok sidste tur i år, selv om jeg har helårs forsikret men det skal også være en fornøjelse.

Sightseeing i Christiansfeld

Turen kom til at gå fra Vejle mod syd gennem Kolding til Hejlsminde Havn hvor vi holder en kort rast (tissepause), herfra kører vi til Christiansfeld hvor vi vil holde pause og spise frokost, men hvor spiser man frokost i Christiansfeld. Vi kunne ikke finde et sted der havde åben ud over Brødremenighedens Hotel, hvilket vi syntes måske var lidt overkill. Så efter at have krydset frem og tilbage flere gange vælger vi at spørge en af de lokale, som kunne anvise et spisested der hedder Kongens kælder under hotellet. Et lavloftet lokale med søjler og hvælvet loft, meget hyggelig, med et godt udvalg af frokostretter fra smørrebrød, stegte rødspætte filet med hjemmerørt remolade til dansk bøf med spejlæg. Midtbyen af Christiansfeld er kendetegnet af ældre meget ensartede gulstenshuse og toppede gammeldags brosten, ikke lige det rareste at køre MC på.

Sightseeing i Vamdrup

Efter frokost er det meningen at vi vil køre hjem over via Vamdrup, Egtved til Vejle, men det blev ikke helt sådan, fordi vi endte med at krydse frem og tilbage i Vamdrup, det lykkedes aldrig at finde vejen ud at vamdrup mod Egtved, så Poul beslutter at køre til Kolding og derfra over Ågård til Ødsted og til Vejle.

Det blev til en hyggelig tur med mange vendinger og sågar med politiet som følgebil et stykke tid (jeg tror ikke det var møntet på os), hvor poul vælger at vende på en rasteplads hvor der tilfældig holder en fotovogn, med Trebenet sat ud igang med at foretage fartkontrol. Det kunne have været skæbne svanger hvis vi ikke havde haft Politiet som følgevogn.

Tak for en anderledes hyggelig tur til Poul og Ian.

onsdag den 11. oktober 2023

LED H7 forlygte pærer

Jeg prøver igen og håber på at kvaliteten af LED pærer er blevet bedre siden jeg prøvede det sidst.
Her er min tidligere test af en LED H4 pære i en original forlygte på en Honda VT1100C "https://hillerupmc.blogspot.com/2016/07/nye-h4-led-prer.html"

Denne gang afprøver jeg en ny type pærer fra NOV Sight 70W 16000LM og så et mere klart hvidt lys.

Pærene passer i en standard H/ fatning uden nogen form for adapter eller køleribber. Lyskeglen er på min BMW R1200R magen til den med standard H7 pærer, den store forskel er at lyset er meget klarer og kraftigere, jeg har monteret en pære i både nærlys og langlys.

Eneste negative udfordring er at BMW'ens computer indikerer at forlygte pæren er sprunget og giver en advarsels lampe, men de virker upåklagelig, jeg håber at denne udfordring kan løsen ved at sætte testeren på, idet BMW'en leveres med en original LED forlygte.

lørdag den 7. oktober 2023

Efterårs tur til Aalborg med overnatning

6. oktober kører jeg sammen med Ian, Poul og Nils en sidste efterårstur, inden det bliver alt for fugtig og koldt. Vi har besluttet at det skal være en MC tur med en overnatning og bytur til Aalborg. Jeg kontakter vores bekendte Bent som har en Campingplads i Ålborg, for at høre om vi kan leje en hytte hos ham, men desværre er alt optage og Bent skal desværre formentlig på Hospitalet den fredag hvor vi er i byen. Så Poul bliver sat på opgaven med at finde et overnatningssted til os for den ene nat. Valget falder på Cabinn, hvor vi tidligere har overnattet, ikke luksus, men udemærket til prisen og der er parkeringsmulighed til Motorcyklerne i parkeringskælderen under hotellet, selv om det er en smule dyrt, til 90 kr. pr. MC, selv om vi holder 4 i en parkeringsbås.

Vi mødes hos Ian kl. 14, hvorefter vi begiver os afsted af små veje over Hornstrup Mølleby, videre mod Lindved, Uldum, Rask Mølle, videre mod Brædstrup, Silkeborg, Kjellerup, op til Århusvejen mod Viborg. Fra Viborg fortsættes forbi Løvel, Møldrup, til Ålestrup, Aars, videre gennem Nibe, langs Limfjorden til Aalborg.
Vi var så heldige at vi undgik regn og med en  temperaturen omkring de 17 - 19 grader er det perfekt MC vejr. Vi ankommer til Hotellet ved  kl. ca. 17, efter indkvartering samles vi lige til et glas hvidvin af en særlig slags "Marangona Lugana DOC Marangona 2022"en yderst frisk, let syrlig og velsmagende vin og derefter lige en landings øl.
Herefter tager vi ud for at se på byen, først skal vi have lidt kulinariske tilfredsstillelser, hvilket sker på restaurant "Fisk og Skaldyr", de har også enkelte oksekøds retter, så Ian fik også ka få noget at spise. Poul og Nils bestiller stegte Ål, jeg skal have en hel stegt Pighvar og Ian bestiller peberbøf. Maden er super, veltilberedt og velsmagende.

Efter middagen er det så tid til at få en øl ude i byen og hvad er mere nærliggende end at gå i Jomfru Ane Gade, når vi nu er i Aalborg. Jeg syntes at jeg godt kunne se en forskel fra sidst jeg var der først på sommeren, alle værtshusene var meget slidte og trænger i den grad til en grundig rengøring, samt det var for koldt til at sidde ude, så alle var indenfor. Så en fredag aften hvor alle de unge er i byen efter en hård studenteruge er nok ikke det mest smarte for nogle halvgamle fyre som os, et sed var der ikke plads, et andet var støjniveauet for højt og andre var simpelt hen for ulækre, så resultatat er ingen øl, men vi fik set på varen.
Så det blev til en øl på hotellet inden vi tørnede ind efter dagens strabadser, klokken var også blevet 23.

Lørdag er det så tid til at vende snuden hjemad, vi spiser morgenmad på hotellet og er klar til at køre kl. 9 efter at have checket ud. Turen er planlagt til at vi køre over Limfjordsbroen og kører langs Limfjorden til Hanstholm, men først skal der lige tankes, til første etape af dagens tur. Vejret er også lørdag med os lidt overskyet først på formiddagen og en del blæst men tørvejr, kølig ca. 12 grader. Turen til Hanstholm foregår i modvind men uden andre udfordringer end landbrugs trafik. Kl. 10 er vi ved vesterhavet i Hanstholm vi tager et lille stop for at nyder naturens kræfter inden vi fortsætter mod syd af kystvejen.

Planen er at vi vil tage færgen fra Agger til Thyborøn, men den er i dock for at blive vedligeholdt, noget tyder på at vi ikke skal sejle med den færge, det er anden gang vi forsøger og igen er den ude af drift, når vi ønsker at benytte den overfart. Så vi tager Oddesundbroen i stedet, men kører mod Lemvig efter broen, så vi  følger kysten hele vejen til Thorsminde, hvor vi holder rast ved Brænding Museet for Sct. George's forliset. Næste stop er i Sdr. Nissum for at tanke til resten af turen til Vejle, som går af små veje, syd om Herning til Brande hvor vi stopper for at få en kop kaffe.
Herfra går det direkte mod Vejle gennem Give, Giveskud, og Jelling, Hvor vi skilles, Ian og Poul kører mod fårup sø til Nr. Vilstrup, Niels og jeg fortsætter til Vejle. vi var hjemme kl. 16., en frisk efterårs tur på 565 km. som foregik i godt selskab, tak for en god tur til jer alle, håber vi må få flere og lige så gode ture i sæson 2024 som vi har haft i 2023.

lørdag den 16. september 2023

Speedometer fejl på BMW R1200R LC fra 2018

En eftermiddag hvor jeg skal hjem fra arbejde konstaterer jef at analog visningen på det elektroniske instrumentpanel på min BMW R1200R ikke virker. Viseren giver kun et lille udslag til va 30 km, hvor den normal giver udslag til toppen hvergang der sættes tænding på, hvilket undrede mig. Jeg indstiller instrumentpanelet så det kan vise hastigheden digitalt, hvilket virker og det betyder også at pulsgiveren på motoren virker og ikke er fejlbehæftet.

Jeg kontakter Xpedit for at høre om det er noget de tidligere har haft erfaring i, men den fejl har de ikke oplevet tidligere, så det aftales at jeg skal komme forbi, så de kan sætte testeren på og se om den viser noget. Som aftalt så gjort, værkstedet kan konstatere efter at have afmonteret speedometret, at det ser ud til at noget i den analoge del har været varm og er smeltet. Så der skal nok et nyt instrument til, hvilket jeg lige vil overveje ud fra at kostprisen for reservedelen er 9000 kr. Jeg undersøger om jeg kan finde et brugt instrument på nettet og skriver også til en tysk forhandler som jeg tidligere har anvendt til service, for at høre om de havde erfaring med den fejl. Men ingen havde set fejlen tidligere.

Den lille kapsel der er smeltet
Jeg beslutter mig til selv at afmontere Instrumentet og forsøge at fejlfinde på det, afmonteringen forløber uden det store besvær, det lader til at BMW har designet det sådan et der kun skal bruges minimal værktøj, så det er meget service venlig. Da instrumentet er afmonteret tager jeg glasset af og kan se at den del der er smeltet er en lille hætte på midten af analog instrumentets viser, som har til opgave at sikre lys ud gennem viseren, så den er mere tydelig i mørke. Kapslen kan umiddelbart fjernes, så jeg monterer instrumentet igen og alt virker som det skal. Nu er gode råd dyre da jeg ikke tror at delen kan skaffes som reservedel, men et lille stykke selvklæbende sort folie kan give samme effekt, so et stykke sort kraftig folie med carbon mønster klippes til og limes på. Instrumenter samles, monteres og til min store glæde virker alt som det skal.

Jeg kommer ved nærmere eftertanket til at tænke på at den dag det gik galt havde min MC været parkeret på parkeringspladsen ved mit arbejde og solen var særlig hår, så noget tyder på at det ikke er varme fra instrumentpanelet der har smeltet den, men vor herres gode solskin. Det er lidt skuffende at BMW anvender materialer på deres MC, som ikke kan tåle den danske sommer, man skulle tro at problemet ville være meget udpræget i syd europa med de varmegrader de har haft i sommeren 2023. Så har du en MC med dette instrument så lad den ikke stå i direkte solskin, det må være konklusionen på denne sag.

fredag den 15. september 2023

En Supergod fredag eftermiddag

Fredag d. 15 oktober skal min datter Sara, Nils og jeg på en eftermiddags tur til Xpedit i Ølgod, for at få opklaret om mit speedometer er total kaput eller om det på nogen måde kan repareres. Sagen er den at for ca. 2 uger siden da jeg kører ud fra arbejde i Odense holder den analoge visnings del af mit speedometer op med at virke og ligemeget hvad jeg gør kommer der ikke liv i det, men den digitale visning på skærmen virker, så det kan ikke være pulsgiveren der er defekt. En anden udfordring er at Sara skal ud at køre på min Honda XBR 500 for første gang efter ikke at have kørt MC i 2 år. Tidligere har hun kørt på min Honda CB 400 Four Super Sport fra 1979 og været meget glad for den.

Honda CB 40 Four Supersport
Honda XBR 500

Dagen starter med at Sara lige skal have gennemgået cyklen, hvor alle betjeningsgreb sidder, det der kunne have gjort mig bekymret er da hun spørger "hvor er det lige koblingen sidder",  jeg ved ikke om det var en spøg eller alvor. Men vi kører afsted og man kan godt se Sara er lidt rusten, men det går hurtig over efter et par km., Nils kører forrest for at vise vej, Sara i midten og jeg bagerst af Høgsholt vej til Fårup sø, op mod Jelling, hvor der selvfølgelig var en ældre dame der ikke kan finde det rigtige gear på den stejle bakke, med det resultat at det gik meget langsomt op gennem svingene, lidt udfordrende på MC. Det klarede Sara strålende, så jo længere vi kørte jo mere lignede hun en erfaren motorcyklist, der ikke tog nogle chancer samt kørte med det fornødne overblik og indenfor de tilladte fartgrænser. Turen til Ølgod forløb uden nogle udfordringer, uplanlagt gå i stå øvelser eller forkerte gear i rundkørsler "godt gået Sara du er klar til en længere tur".

Da vi kommer til Ølgod afmonterer Xpedit speedometret og konstaterer at nogle dele har været varm og er smeltet, så det skal udskiftes, ØV ØV en reservedel til 9000 kr., nu her lige før jeg har overvejet at skifte til den nye model, penge lige ud af vinduet. da jeg spørger om det er en kendt fejl kan værkføreren meddele mig at de ikke har set det før på nogle af BMW MC modellerne, hvilket gør det endnu mere ærgerligt og træls. Men lidt trøst kommer der dog efter at have talt med Rune (en af indehaverne), som kunne meddele mig at han ikke forventede at den nye BMW R1300R vil være klar på markedet før primo 2024 eller forår 2025, da der er tale om en ny model. Da R1250R kom var der mere tale om en motor opgradering men med med R1300XX modellerne er der tale om en helt ny cykel, stellet er af aluminium, med en anden opbygning, så Rune forventede at modellerne ville komme i følgende rækkefølge R1300 GS efterår 2024, R1300 GS Adventure forår 2025, herefter R1300 RT og senere R1300 RS og R1300R, så mine planer går lidt i vasken. Rune forslog mig at købe en R1300 GS i lav ramme, medens jeg stadig har en MC der ikke har gået 100000 km. så det må jeg jo overveje eller at beholde den jeg har som jeg jo egentlig er glad ved.

Tilbage til Sara, meden vi venter får vi en kop kakao og en lille snak om hvordan hun oplevede turen til Ølgod. Citat start "det er fedt, hvor har jeg savnet at køre MC, vi må have nogle flere ture i år" citat slut, det er rart at høre og jeg kunne tydeligt se på hjemturen, hvor vi valgte en rute af mindre veje med flere sving, at Sara var blevet mere dus med Honda'en, selv om det skete at den ikke altid var i det rigtige gear når der skulle sættes i gang, med den gik ikke i stå en eneste gang.

Turen i dag resulterede i at Sara har kørt 3 gange så langt på Honda XBR 500'en som jeg har, så vi må have nogle flere ture sammen, det er hyggelig, Næste tur kunne jo være til Flensborg til Louis for at købe en ny hjelm til hende, den gamle er ved at være lidt slidt og ramponeret, tidens tand har sat sine spor. Ifølge Sara er XBR 500 nemmere at køre og den bremser langt bedre en den gamle CB 400 og den er lettere.

Tak for en god tur til Sara og Nils

søndag den 3. september 2023

Afslutning SHOC-DK 2023

Fra 1 - 3 september bliver der afholdt afslutnings komsammen på MC Touring Campen i Nødager på Djursland. 8 var tilmeldt ud over 2 gæster Charlotte (Michaels datter) og Willeke fra SHOC Holland, derudover kom Tommy på besøg lørdag for at deltage i fælles turen.

Fredag middag mødes jeg med Basse, Jan, Rita, Henrik og Carsten på tanken i Lindved, for at sætte kursen mod Ry via Østbirk, Voervadsbro og Gl. Ry, for at spise fælles frokost på Lakeside restaurant ved Ry havn, hvor turbådene ligger til,  men de åbnede først kl 18 på denne årstid. I stedet blev det til pølser på den nærliggende OK tank i Ry.

Herfra fortsættes mod Campen via Hadsten, planen er at ankomme på Campen kl. 15.00, så vi kan nå at checke ind og få udleveret vores hytte (som er bestilt hjemmefra), med det gode weekendvejr kommer der mange gæster til Campen. En af grundene til at besøge Campen er også at vise vores støtte til at bevare den, da der er kræfter i Touring Klubben der arbejder på at den skal sælges, hvilket jeg personlig ikke er enig i. Jeg kan kun opfordre alle til at benytte campens super faciliteter og mange gode tilbud så meget som mulig. Campen er nok et af de bedste samlingspunkter for motorcyklister i Danmark, det er jo også tilladt at reklamere for Campen over for udenlandske gæster, så længe de ankommer på MC.

Fredag er dagens ret Forloren Hare med sovs og kartofler og dertil hørende drikkevare efter eget valg, herefter er der fælles hygge med de øvrige medlemmer der er ankommet fra Det nordlige Jylland, Fyn og Sjælland, i alt er vi 11, lidt ærgerligt at der ikke er flere medlemmer der deltager i vores fælles arrangementer, især når vejret er så perfekt som i weekenden.

Lørdag har Jen planlagt en fælles køretur til Sletter Fyr og videre til Ebeltoft, hvor vi spiser frokost ved fregatten Jylland på Restaurant Karens Køkken, for mit vedkommende blev det til en pariserbøf, andre valgte pasta eller fiskefrikadeller. Der var en lille pudsig ting ved Karens Køkken, for det første står der på menu kortet at regningen ikke kan splittes op på hver gæst, dernæst når man kommer i flok, kan man kun bestille 3 forskellige retter. En lidt pudsig forretningsmodel, som nok vil gøre at det ikke bliver et af mine foretrukne spisesteder. Fra Ebeltoft køres af små veje tilbage til Campen, det skal dog også lige nævnes at Jan gav lige en omgang om en kirke, så vi fik den set far alle sider (Shit happens). Vi er tilbage på Campen i god tid til aftensmad som er steak men stegte kartofler og bearnaise sovs og drikkevare efter eget valg og herefter hyggelig samvær.

Søndag spises der morgenmad, pakkes og hytterne rengøres, så vi er klar til at forlade Campen kl 11.00, der tages afsked med alle de medlemmer der skal nørd og øst på. Da vi skal køre vil Carstens VTX 1300 Fury, ikke starte, der er ingen strøm. det er lidt heldig at Henrik har en jumpstarter med, jeg ve ikke om det skyldes at han var kørende på sin ældre Harley Davidson eller det blot er et tilfælde, denne gang var det en Honda der skulle have hjælp fra en Harley. Os der skal til det sydlige jylland følges af. små vejer gennem Aarhus over Harlev, Stilling og Skanderborg til Rasses Skovpølser hvor vi spiser frokost og siger farvel til Henrik og Willeke som lige skal have en overnatning på Skanderborg Vandrehjems. Resten fortsætter til Gedved, hvor der tankes og tages afsked og ønskes en god vinter, vi skilles endelig i Vejle.

Der skal lyde en tak til alle for en hyggelig weekend og godt samvær, til vi ses igen i næste sæson.